در دوران کهنسالی و پیری بدن انسان شروع به بیمار شدن و درد گرفتن اعضا می کند.اما میتوان با تغذیه مناسب و ورزش کردن منظم و حرفه ای، در این دوران خوش درخشید و شاداب ماند. اما این غذاهای مهم که ما برای سلامتی خودمان باید بخوریم چیست؟ در ادامه به برسی این نوع غذاها می پردازیم.

غذا های ضد پیری

در میان غذاهایی که در اطراف ما وجود دارند سبزی ها و میوه ها مهمترین نقش را در غذا های ضد پیری دارند، زیرا در آنها مقدار زیادی عناصر ضد سرطان و مصون ساز مانند کلروفیل واندول وجود دارد. این خوردنی ها عبارتند از: هویج، حبوبات، غذا های دریایی، ادویه ضد پیری، برنج، سیب زمین، ماست و پنیر، عسل، شیر، انگور و جوانه ها.

هویج یکی از خوراکی های مهمی است که ضد پیری و سرطان به شمار می آید. در هویج مقدار زیادی کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیوم وجود دارد. علاوه بر هویج سیب زمینی، کلم، طالبی، اسفناج، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، انبه، زرد آلو، گوجه قطره طلا، آلو زرد، هلو، پرتقال، نارنگی، ریحان، تربچه، خوراکی های ضد سرطان به حساب می آیند.

دسته حبوبات

beansاز دستۀ حبوبات می توان از نخود، عدس، ماش و لوبیا نام برد که به خاطر داشتن مقادیر زیادی پروتئین گیاهی از غذا های ممتاز به شمار می آیند. این غذاها باعث می شوند که شما بتوانید انرژی لازم را حفظ کنید و همیشه بدنتان تناسب داشته باشد.

در حبوبات نوعی فیبر وجود دارد که به شکل معجزه آسایی کلسترول خون را تنظیم می کند.

غذاهای دریایی

Seafoodاز غذاهای دیگری که خواص نیرومند ضد سرطانی دارند می توان از غذاهای نیرومند دریایی نام برد. غذا هایی که دارای خاصیت آنتی بیوتیکی نیز هستند. به طور کلی غذاهای دریایی  بر گوشت های دیگر ارجعیت دارد.

ادویه جات

Spicesاکلیل کوهی، زنجبیل، زعفران، آویشن، مریم وحشی  ادویه های ضد پیری می باشند که دارای صد ها عنصر و ماده شیمیایی مفید برای بدن هستند.

این ادویه جات موجب نیرومندی هوش و حافظه، تسکین اعصاب، تقویت قوای جنسی، ایجاد آرامش، رفع خستگی، ایجاد شادابی، کمک در هضم سریع غذا، تقویت و سفتی نسوج بدن، جلوگیری از لخته شدن خون و … می شوند.

زعفران و برنج

Saffron and rice

زعفران  و برنج دو عامل دیگر ضد پیری محسوب می شوند، که دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیوم، فسفر، کلسیوم، منیزیوم، آهن، ید، ارسنیک و فلوئور هستند.

سیب زمینی

potato

سیب زمینی مادۀ غذایی دیگری است که دارای انواع و اقسام املاح می باشد و برای پایین آوردن فشار خون ماده ای موثر به شمار می آید.

ماست و پنیر

Yogurt-cheese

ماست و پنیر نیز از عالی ترین مواد غذایی ضد پیری هستند که علاوه بر خاصیت آنتی بیوتیکی دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و سیستم مصون ساز بدن را تقویت می کنند.همینطور کلسترول خون را پایین می آورند .

ماست دارای باکتری است که باعث ایجاد تعادل میکروبی در بدن می شود هضم را آسان تر میکند. ماست دارای کلسیم بسیار است و به مقاومت استخوان ها کمک می کند.

عسل

Honeyغذای خوشمزه و کامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد عسل است که مادۀ اصلی آن شیره و عصاره گیاهان معطر می باشند.

عسل غذای پر انرژی است به نحوی که بیشتر بیشتر وزن آن را کربوهیدرات تشکیل می دهد و بقیه آن از آب، پروتئین، پتاسیوم، سلنیوم، منیزیوم، کرم، گوگرد، منگنز، آهن، مس، عناصر معطر، دانه های پولن گیاهی و … تشکیل شده است.

عسل باعث ضد عفونی کردن زخم ها می شود، ضد درد و طولانی کنندۀ عمر است.عسل به تقویت به هریک از اعضای بدن می پردازد باعث از بین رفتن خستگی و کسالت می شود.همین طور نقش موثری در زیبایی و طراوت پوست دارد. عسل دوران جوانی را طولانی تر می کند و یک غذای مهم ضد پیری به شمار می آید.

انگور

شیره انگورعلاوه بر عسل مواد غذایی مهم دیگری به نام شیرۀ انگور نیز خاصیت ضد پیری دارد و یک غذای بسیار مقوی و مفید به شمار می آید. در شیرۀ انگور مقادیر قابل توجهی کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، فسفر، گوگرد، منیزیوم، اسید تارتریک، کربن ، ویتامین، پروتئین، چربی و … وجود دارد.

جوانه

جوانه هانهایتا جوانه ها مواد خوراکی ضد پیری موثر تری هستند که امروزه استفاده از آن در تهیۀ غذای های مختلف به وفور دیده می شود. جوانه ها دارای نیروی شگرفی هستند و سرشار از مواد آلی و انرژی زا می باشند.

غذاهای سالم و تازه

شما که علاقه مند هستید همیشه سالم، تندرست و شاداب باشید باید همواره از غذاهای طبیعی و تازه استفاده کنید، غذاهایی که به آنها مواد شیمیایی و محافظ اضافه نکرده اند. درصورت امکان از غذاهای نمک سود ، کنسرو شده و اشعه دیده پرهیز کنید. غذاها هرچه ساده تر و تازه تر باشند بهتر هستند.

غذاها را بشناسید و سپس میل کنید. برای اینکه همیشه سالم و با نشاط باشید و سالهای سال زندگی سرشار از موفقیت داشته باشید موارد زیر را حتما رعایت کنید:

  • به بهداشت فردی و محیط اطراف خود اهمیت دهید.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از بیماره پیشگیری کرده و در صورت بروز بیماری، فورا چاره جویی کنید.
  • از خوردن موادی که برای سلامتی بدن شما مضر است جدا خود داری کنید.
  • از مصرف شیرینی زیاد خود داری کرده و در صورت نیاز سعی کنید که از شیرینی طبیعی (مربا های خانگی، عسل طبیعی و …) استفاده کنید.
  • از غذاهای کنسرو شده کمتر استفاده کنید.
  • همیشه از مواد غذایی تازه و طبیعی استفاده کنید.
  • در صورت امکان از روغن های نباتی مخلوط با مواد شیمیایی و روغن حیوانی استفاده نکنید سعی کنید که روغن مصرفی شما طبیعی و گیاهی باشد.
  • خود را از تابش مستقیم اشعۀ خورشید به مدت طولانی حفظ کنید. اگر مدت زیادی در آفتاب راه می روید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
  • مصرف میوه سبزی را در برنامۀ غذایی خود بگنجانید.
  • هر روز به اندازه کافی آب بیاشامید.
  • غذاهای خود را با شناخت و معرفت تهیه کنید.
  • سعی کنید که غذاهای شما ساده و متنوع باشد.
  • سعی کنید غذاهایی که میخورید بدون چربی و کم نمک باشد.
  • از غذا هایی استفاده کنید که دارای مقادیر زیادی ویتامین، مواد معنی و فیبر هستند.
  • سعی کنید قبل از سیر شدن از خوردن دست بکشید.
  • غذا های خود را خوب بجوید.
  • غذاهای خود را با آرامش و آرام بجوید.
  • به ورزش مرتب و منظم اهمیت دهیم.
  • و … ( بقیه موارد را شما بگویید )